Friday, 27 June 2014

el nino punya pasal la ni


assalamualaikum...

salam jumaat..
2 hari lagi ramadhan akan muncul, semoga ramadhan kali ini lebih baik buat kita.

sudah agak lama cuaca panas..
alhamdulillah pagi tadi hujan turun juga.

fenomena el nino ni menyebabkan abam adrien dapat peel baru..
patutlah 2,3 hari ni akak tengok dia asyik ke dapur buka peti ais,
ditanya cari apa? dia tak jawab..

sudahnya semalam..dia dok bertapa gak depan peti tu..
akak tanya la nak air ke???

"iyen..panashh.." kata dia

hahaha...panas pun agak-agak la nak oiii...


tengok..siap dgn bantal busuk dia hangkut duduk depan peti ais tu..huhuhu

budak sorg nih memang tau..ada je akal dia...
memang lawak abam adrien nih, tengoklah tu sampai muncung mulutnya tu..

harap-harap cuaca yg panas nih cepatlah berlalu ye...

wassalam

Wednesday, 25 June 2014

masuk pesbuk tau mama..


assalamualaikum...

hai anak mama yg sorang ni..
tau mana pulak dia pasal pesbuk nih???
hehehe...suruh mama amik gambar dia pastu ckp
"nanti mama masuk dalam pesbuk tau"

tau je abg adam ye,pada hal mama tak pernah bgtau pun kat dia pasal pesbuk nih...



tengoklah tu semangat je nak amik gambar..

"mama..cepat la amik gambar abg dgn baby ni...nanti mama masuk dlm pesbuk tau"
hehehe...mama layan je la,tengah mood baik..
kalu takde mood..tengok je la..

abg adam ni suka tengok citer tanah kubur,
pastu suka la tanya-tanya..
"mama..kalu org jahat mati masuk tanah kubur ye?"
"iye..kalau yg baik pun masuk tanah kubur juga.."
"mama..nanti kalau abg mati,abg masuk tanah kubur la mama..."
"iye...kalau mama mati pun masuk tanah kubur juga.."
"alaaa...abg taknak la mama mati..."
huhuhu...tau ke abg mati itu apa?

pertanyaan abg adam pun dah macam-macam sekarang..
"mama..Tuhan tu dekat mana?"
"Tuhan ada dekat mana-mana je,Dia tengok abg.."
"ye la..Tuhan dekat mana? dekat atas langit?Allah mama?Tuhan dengan Allah tu lain ye mama?"
"Abg Allah tu satu je.."
abg ingat Allah dan Tuhan tu berbeza...ada dua..
nak terangkan pun kena guna ayat yg mudah abg faham...

mama tahu...bila abg bertanya maknanya sel-sel otak abg sedang berhubung...
abg mmg seorang yg banyak bertanya..
kadang2 sampai mama tak dapat nak jawab apa yg abg tanya..

abg nampak kapalterbang...lepas tu abg bertanya pasal kapalterbang..
hinggakan mana rumah pilot kapalterbang pun abg nak tau...
ahahahaha...macam mana mama nak jawab?
pilot kapalterbang tu pun mama taktau sapa...
semoga anak mama ni membesar dgn sihat,cerdas dan bijak ye..
mama sayang abg...

wassalam


Tuesday, 24 June 2014

hi tea bersama abam-abam


assalamualaikum...

jom kita ber hi tea bersama dengan abam-abam sayang nih..

kemahin lagi budak berdua ni tau..




tengok la tu...
suruh beli mainan masak-masak untuk adelya katanya..
tapi yg lebih-lebih main??? hehehe
semangat betul menuang teh kononnya...

akak siap bg cadangan isi air betul
sekali en.azmi menjeling daaa...
" jangan buat pasal.." katanya
hahaha...takut satu rumah basah la tu dikerjakan dek anak-anak..
mujur masa cakap tu,en.azmi je yg dengar kalau abg adam yg dengar...
harus dia letak air betul dalam teko teh tu..huhuhu

dah lama abg adam minta belikan mainan masak-masak untuk adelya,
tapi akak malas nak belikan lagi,bukan adelya pandai main lagi pun...
abg adam je yg lebih-lebih...katanya baby nak main,
baby main la sangat kan...
hehehe...xpe la sekurang-kurangnya takde la adelya dok tolak lori je..

akak belikan set teh ni je..udah abg adam tanya..
"mana dapur dia mama..abg nak goreng ayam ni"
hoiiihh..nak berdapur pulak,
nanti nak ye mama angkut dgn mesin basuh dan seterika sekali,
tengok dekat mr diy tu semua ada,
memang rasa macam nak hangkut je semua,sbb cumil...
hahaha sekali mama dorang pun terlebih-lebih jugak...opsss
ok jugak tu buat main dgn anak-anak dimasa lapang
 

wassalam...

Thursday, 19 June 2014

memang mabelles lahhh

assalamualaikum...

satu hari kawan akak buka bekal, 
katanya kakak dia yang bagi...
sekali bukaaaa....
wahhhhh....
 
terus kecur air liur..
memang mabelles tahap gaban lah..
dah lama lak tu tak makan..hehehe
 
 
 
 
 
tu diaaa...ubi kayu rebus dicicah lak dgn sambal pedas..
memang pedas akak makan sampai berpeluh..
walapon dok dalam aircon
akak memang suka ubi rebus nih, ubi rebus sira gula pun akak suka,
dulu-dulu arwah mak penah buat..
pucuk ubi rebus pun akak suka..hahaha semua suka lah..
dulu-dulu kat kg ada pokok ubi, selalu la arwah mak buatkan akak
pucuk ubi masak lemak campur ikan masin..wahhh sedap sangat..
 
hoihh citer pasal makan lak dah la posa hari ni..
ok la..jumpa lgi ye
 
wassalam
 

Monday, 16 June 2014

sesudah 20 tahun


assalamualaikum

sabtu lepas menghadiri kenduri kawin kawan sekelas akak dan en.azmi masa form5..
bagi yg belum tahu..hehehe nak bgtau gak la yg akak dan en.azmi dulu sekelas masa form 4 dan form 5..hehehehe

berjanji dengan kawan-kawan akan berjumpa disimpang mempatih,
jalan masuk ke rumah kawan akak tu la, kg.teris namanya sebuah kg yg terletak di lanchang,pahang...
berjanji nak konvoi tp sudahnya semua pergi asing-asing...boleh gitu??? bolehlah...
 
 




kami semasa dalam perjalanan..
berhenti seketika di bh petrol selepas tol gombak,
perjalanan alhamdulillah lancar walapon kereta agak banyak dijalanraya dan berjaya sampai di simpang seperti yg dijanjikan...

kenduri di kg...memang bestlah dgn suasana kg nyer dan yg paling bestttt

 dah tentulah makanannya...
penuh pinggan okeh...

lauk daging,ayam masak merah, acar rampai. jering dimasak sambal dgn daging ke apatah tp memang sedap lahhhh, kerabu umbut..pucuk ubi rebus dan sambal belacan...
hoihhh...akak makan sampai berpeluh..fuhhh sedap sungguh..
rasa nak tambah tp malu la pulak...hehehe tak senonoh pulak rasanya nak menambah...
 


akak dan kawan-kawan sekelas setelah 20 tahun, ada yg selalu jumpa tp yg tudung purple tu, mmg lepas 20 thn baru jumpa..hamboihhh mcm tak cukup mulut nak bercerita...
yg lain semua anak dah besar, sbb kawin awal,akak je yg ada anak kecik..hehehe tp xpe senang ramai aunti2 yg tolong jaga bila mama nak mencekik..
 
itu kaum bapa..nampaknya en.azmi sorg yg masih kekal dgn bentuk asal badannya hahaha yg lain mahap yeee...semua dah maju ke depan... cehhh nampak sangat nak puji suami sendiri kan??
en.azmi tu mmg asalnya kurus kering itupun dah naik sikit,tp masih ok la...

sebenarnya tak puas berjumpa sekejap sangat..banyak yg nak dibualkan,
ada perancangan lagi untuk kami berjumpa..inshaAllah..

cari yang berbeza pada gambar ini..hahahaha
abg adam buat hal lagi taknak amik gambar..geram je abg adam tu,asal nak amik gambar ber5 dia buat hal,ada je yg tak kena..
sudahnya,amik la ber4..hitam putih tahi cicak..
mentang2 pg kenduri kat pahang,tema pun hitam putih baju kami..

haihh...mama nak berselfie pulak ke tu???
hehehe... sesekali berselfie...
mana tau kot2 terjumpa nanti..dapat la cam muka akak nih..
semua dah jadi mak-mak org nih, tp pantang pula nampak kamera..
tak reti nak bergaya pun, tetap nak bergambor..

gambar ini tiada kaitan dgn cerita kenduri diatas...
ini cerita kenduri 6 tahun yg lepas...
hehehe...tetiba gambar nak interframe..
masa kenduri akak dan en.azmi..
inilah reunion yg paling best sekali utk kelas akak..
ramai yang datang masa kenduri kawin akak ngan en.azmi ni..
 haaa kau..nak gak selit citer kenduri sendiri..hihihi mahap ye..sajer tumpang glamer raja sehari..
kenangan mengusik jiwa nih..
pandang gambar ni terasa sayu pulak hati..
kawan akak bertopi duduk sebelah kiri, telah kembali ke rahmatullah..
beberapa hari selepas kenduri akak ni...


haaa...inilah dia pengantin sebenar pada hari kejadian..
kawan kelas akak yg lelaki tu...
gambar nih akak cilok dari Fb je tau..(tq buat pemilik gambar ye)
selamat pengantin baru buat amizan & zulaikha
semoga ikatan perkahwinan ini kekal hingga ke syurga

wassalam

Friday, 13 June 2014

"mama..iyen totiti.."


assalamualaikum..

cerita tentang anak kedua akak..
adrien nih..apa yg akak boleh katakan,
dia seorang yg agak berdisiplin la...
balik dari taska, selipar yg dia pakai dia akan letakkan elok2 dekat rak kasut, sama mcm semasa yg dia ambil, klu kasut lain ada kat tempat tu, dia akan letak kasut lain tu kat tempat lain,
yg penting selipar dia mesti ada ditempat yg sama dia ambil tu...huhuhu

sekarang ni pulak..
memang semua benda kalau boleh nak buat sendiri,
pakai baju dan seluar nak buat sendiri,
walapon sebenarnya tak berapa nak reti..
rapat dgn en.azmi, sikit2 papa,sikit2 papa..
papa mandikan,baju papa pakaikan..
mama nak bg pakai...
selamber je dia cakap
" nak pakai kat papa.."
sambil lompat-lompat...geram jek...

dah 2 tahun 6 bulan umurnya, tp cakap masih pelat..
takpe lah lambat sikit ye...
"mama tak bonggeh..."
dulu-dulu akak tak faham juga apa yg adrien ni cakap,
tp setelah akak buat kajian baru akak tahu, rupa-rupanya adrien tak boleh sebut huruf 'L'
ponggis = polis
bonggeh = boleh (tak bonggeh maksudnya tak boleh la..hehehe)
bongga = bola...
macam-macam lagi la, kalau adrien ckp laju-laju lagi susah nak faham...

"mama..iyen totiti" dalam bilik air disuatu pagi...
akak pun tak faham
"buat apa?"
"iyen totiti" sambil tunjuk dia berus gigi...
ohhh...barulah fahammmm..
"mama..adrien gosok gigi.." hahahaha

adoiii..takpe la kan lambat sikit bercakap,asalkan dia nak bercakap pun dah ok...


gaya adrien yang sedang berusaha utk memakai seluar sendiri...
hehehe..sangat kelakar waktu ni,walapon tak berjaya tetap berusaha,
nampak mama amik gambar,nak peace jugak, tetapi seluar tetap tak berjaya dipakai..
tetap nak masuk dua2 kaki kat satu bahagian seluar tu..
bila nak dibantu tak dibagi...
ikutlah nak asalkan bahagia...

wassalam


Thursday, 12 June 2014

tahniah pak cik


assalamualaikum...

alhamdulillah rezeki dari Allah,
adik akak berjaya dalam temuduganya di SPA.
dapat berkursus sebagai pegawai perubatan di ulu kinta...

seorang la yg ikut jejak akak keje gomen pasni hehehe...
itupun dah banyak kali dipanggil temuduga,
alhamdulillah..yg ini melekat, dah rezeki adik akak kan...
syukur alhamdulillah...



si baju merah itulah pakcik epul..
adik akak..(gambar lama ni,masa adelya warded hari tu)
inilah yang adelya paling takut...hahaha
pakcik lalu sebelah pun dia dah meraung...
nampak tak..apa maksud dia tu pakcik???
maksudnya..ko tak ensem..kihkihkih

ok lah berkursus baik-baik..semoga terus berjaya ye...
doa kakak ini sentiasa bersamamu...

wassalam

Wednesday, 11 June 2014

maafkan mama..mama kena adil ye


assalamualaikum...

menjadi mama kepada 3 org anak yg masih kecil dan memerlukan perhatian bukanlah sesuatu yang mudah, tahap kesabaran perlu tinggi.
namun bila berlaku sesuatu diluar jangkaan, kesabaran ini hilang juga...

aduh...moga dikuatkan semangat dan diberikan kesabaran yg tinggi dalam menghadapi kerenah anak-anak yg sedang membesar ini.

isnin petang, abg adam dan adrien duduk berdua dikerusi menonton tv,
akak sedang beri susu pada adelya..
terkejut seketika, sampai tak sedar akak pukul abg adam sampai nangis, terhenti terus beri susu pada adelya, akak terkejut...
abg adam tarik kaki adrien..jatuh dr kerusi terhentak kepala ke lantai..
aduhai..memang terkejutlah akak dibuatnya..
menangis abg adam kena pukul,sampai akak pun menangis sekali..
sebab terkejut adrien dibuat begitu, tak peduli pulak pada adrien yg sakit terus akak pukul abg adam...
maafkan mama ye sayang..bukan niat mama nak pukul abg, tp mama terkejut..
lagi satu..mama pukul sbb abg perlu tahu, apa yg abg buat tu salah...

semalam petang...abg adam nampak dah ok, pastu siap cakap
"mama..hari ni abg tak buat adik dah" 
kesian pulak akak tengok...
"baguslah mcm tu..lain kali jgn buat lagi tau"

pagi tadi pulak..giliran adrien, sedang elok bermain, dihantuknya kepala keras dia tu ke hidung abg,
apalagi..pagi2 menangis la abg kesakitan...
adoyai anak2...akak pukul la tangan adrien
sambil bagitahu apa yg adrien buat tu salah...
haihhh...kena adillah kan semalam abg salah kena pukul, hari ni adik lak bersalah perlu la dipukul juga..supaya abg tak terasa berjauh hati...dia buat salah kena pukul,adik buat salah tak dipukul...
hehehe...tak sampai hati juga tengok mata adrien yg dah kemerahan kena marah, tp kuatkan semangat..
selepas dimarah...cakaplah elok-elok supaya keduanya bermaafan...
syahdu pulak bila keduanya bersalaman sambil memohon maaf..
dan dah tentulah mama bg ciuman kasih sayang selepas itu...
 
semoga mama ini lebih tabah dan sabar dalam mendidik anak-anak...
 
 
gambar lama abg adam yg baru lepas menangis...
nak tinggal dikampung katanya..
 


adrien dengan muka puas hati dapat menguasai tempat abg adam...
hahaha...

macam-macam kerenah mereka ini...

wassalam


Tuesday, 10 June 2014

ragam mereka..


assalamualaikum semua...

hari ni nak share gambar ragam anak-anak je lah...

gambar lama nih,tp tak sempat nak masuk blog...hehehe
adelya nak membaca kononnya..

 
baru bangun tido..terus main dekat tangga..
cerialah pagi-pagi


bila dibiarkan macam ni lah..
abis satu botol bedak dibuatnya...
tengok la tu bukan muka je, rambut pun ada bedak..dah mcm uban dibuatnya..



rajinnn...sibuk nak menolong,
masa ni kenduri di rumah mentua..
adrien lap bekas kek, abg adam isi kek coklat...
hehehe...comotlah dibuatnya..


abg adam tunjuk bakat jadi cikgu
siap ajar adrien sebelum pergi sekolah


baca buku...sekejap je rajinnya lepas tu buat sepah la...

banyak benda nak cerita tapi masa sangat cemburu dengan akak nih...
hehehe...sebenarnya masih belum ada idea nak mengarang..
up je gambar yg masih belum dikongsi rasanya nih..

anak-anak chinta hati mama...
walapon kadang-kadang tingkah kalian buat mama kurang sabar, tp percayalah kalian adalah nyawa mama...tanpa kalian hidup mama tak berseri ..



wassalam

Monday, 9 June 2014

dah lasak anak dara ni ye


assalamualaikum semua...

ini cerita anak dara akak yg sorang tu la...
ini kisah sebelum warded hari tu...
kemain dia dah lasak ye...







dah panjat grill okeh..
dia panjat tu sebab geram nak join abg-abg main kat luar agaknya.
waktu tu abg-abg dok main basikal kat luar,
adelya dlm rumah dok jerit-jerit tengok abg-abg...
udahnya dia panjat grill tu..
lagi seronok bila abg-abg dok bagi semangat kat luar tu...

ini kalau dibiar mau lepas ke atas tu...
haish la kamu adelya...


ini dia panjat tangga, sambil kejar abg-abg,
akak biar je nak tengok setakat mana adelya larat mengejar...
rupanya sampai atas dia kejar..sambil menjerit-jerit ikut abg...

oh ye..akak tak biar adelya naik sorang-sorang,
akak ikut dari belakang nak tengok, adelya naik sampai mana...hehehe
larat juga kamu ye dik, naik sampai atas...
tengok muka adelya puas hati je dapat kejar abg...

lasak ooo...ini budak..
tapi kalau ada org datang rumah, dia melekat je kat mama dia, takut org amik dia...
masih tak mahu dgn org nih...
moga anak-anak mama terus sihat dan cerdas ye

wassalam

Friday, 6 June 2014

selfie????


assalamualaikum...

sabtu lepas..majlis bertandang ke rumah lelaki..
ini majlis adik akak yg kawin pada bulan disember tahun lepas la ni..
masa pergi menghantar tu takde pun org  tua yg jadi wakil sebelah family akak,
yang pergi pun kami adik beradik je...
tak pe lah..nak buat macammana..kami yatim piatu..huhuhu...

alhamdulillah...semuanya berjalan dgn baik...


adik beradik, ipar duai, anak-anak buah semuanya pantang nampak kamera..hehehe
tetengah panas pun jadikkk...
ini kalau arwah mak ngan arwah ayah ada ni mau menggeleng tengok anak menantu macam nih...

en.azmi pun join gak bergambar, setelah akak bercakap hari tu, tak puashati dia taknak bergambar,
pastu bergambar pun jauh-jauh,mcm gaduh suami isteri je...
mak ngan abah pun bergambar romantik..berdua..
kali ni en.azmi dah ok,mau la bergambar tp gambar berdua tetap takde okeh..
kakak ngan abg ipar siap bergambar makan bersuap lagi, tak padan dgn pengantin lama..huhuhu ayat jeles lah ni...hehehehe

 ini adik beradik perempuan kecuali yg tudung pink tu,
anak jiran depan rumah dekat kg, merangkap kawan adik akak yg kawin tu...
semua perasan cantik...hahahaha

ok lah...setakat itu cerita akak kali ini...
takde idea nak karang panjang-panjang,
mungkin sebab perut lapar agaknya..perlu makan dulu nih...

wassalam

Thursday, 5 June 2014

ke melaka ke kita


assalamualaikum...

cerita dah agak lama nih,
tp nak cerita jugak la...hehehe
awal bulan mei hari tu akak pergi holiday dgn family en.azmi..
destinasinya adalah negeri melaka...
tahun lepas kitorang tak join,jadi kali ni dorg nak pegi lagi, so kitorg pun join la...

tapi kan...tak bestlahhhh...
oh bukan tak best pegi jalan-jalan tu, yg tak bestnyer..
kesihatan akak dan adelya tak begitu baik...

hari khamis akak dan adelya mula demam, jumaat tu akak cirit-birit lak.
tapi taknak menghampakan semua org,gagahkan juga la...
sepanjang holiday tu adelya tak ceria pun...
hati mama pun jadi gundah gulana...huhuhu
lagi gundah bila abg adam buat perangai...
sepanjang jonker walk tu..akak dukung dia sambil dia menangis kuat..

ohh..sabarlah wahai hati, mama nak menangis sama dibuatnya..



tempat yg dikunjungi...
menara taming sari, ronda-ronda sekitar melaka, jonker walk pastu naik river cruise...
esoknya ke muzium kapal selam, makam hang tuah,perigi hang tuah,
taman buaya...

tak lupa beratur panjang untuk merasa coconut shake dekat klebang...
bagi akak hmmm...biasa-biasa je rasanya, mungkin waktu tu tekak akak sakit, mulut payau jadi tak dapat nak merasa keenakan sebenar coconut shake tu..
maaf bg penggemar coconut shake klebang ye...hehehe
pendapat dari seorang yg tidak sihat pada waktu itu ye...


mentua akak yg sporting bila bergambar, kalah akak ngna en.azmi,
gambar berdua pun takde, balik tu dlm kereta tahan telinga je en.azmi dgr akak membebel..
gambar family pun, akak berdiri. dia duduk????
huh!!!...menyakitkan hati je...
yg tengah-tengah tu gambar abg adam dgn sepupunya ye...

2 hari di melaka..mungkin tak cukup utk berjalan-jalan, tp ok la kan,
ada juga buah tangan yg dibeli utk diri sendiri...hehehe en.azmi yg belikan baju utk akak dan anak-anak...


masa wesak day...berkunjung ke taman burung, tp gambar ni dengan ikan-ikan ye...
bagi makan ikan kt dalam taman burung tu..hehehe


ini je gambar akak dan en.azmi..
berempat je...adam hmmm berlarian sahaja...susah nak diajak bergambar sama-sama...

ok itu je kisah percutian kami...hehehe

wassalam

Monday, 2 June 2014

mama bangga dengan abang


assalamualaikum 

baru-baru ni abg adam adam exam pertengahan tahun...
adoii..5 tahun pun ada exam jugak...hehehe

hari jumaat masa akak kat spital tu kena pegi amik report card abg adam kat skool, tp mamanya ni tak dapat la nak pergi, jadinya en.azmi la yg pegi sorang2..
wahhh...mama semangat nak pegi jugak ye...hehehe
ye lah...excited jugak nak amik report card anak kan...


inilah keputusan exam pertengahan tahun abg adam...
hehehe...mama bangga dengan pencapaian abg..
walapon dekat rumah...abg malas nak buat buat homework..
nak ulangkaji, tapi pencapaian abg tetap baik...
abg kena usaha lagi ye...
bukan nombor berapa yg penting, tp yang penting abg faham apa yg cikgu ajar...

mama bangga dengan abang...

wassalam