Tuesday, 27 November 2012

itu gigi dia

Salam semua...
semoga kawan-kawan sihat sentiasa...
nak citer pasal makan lagi kang akak lak yg laparrr...
jadi sekarang akak nak citer pasal adrien..
budak kecik itu..dah terlalu aktif,memanjat jgn cerita la..abis semua tempat nak dipanjatnya.
lasaknya melebihi adam masa baya dia dulu..
nak lak sekarang dah tumbuh gigi sikit..
hamboih..semua benda nak dikunyahnya,lutut abg adam kalu dapat dia kunyah,pastu dah dapat gigit dia gelak mengekek2..suka benor ler tu..
bahu akak ni pun jadi bahan juga..tetengah dukung ,sedap dia ngappp bahu akak..hoih nak asah gigi ke dik..


nah itu dia..gigi adrien,org gigi depan tumbuh dulu,dia gigi tepi yg tumbuh dulu..
yg mana tumbuh dulu pun takpe la...setakat ni akak kira dah ada 6 batang,atas 4 bawah 2..

masa nak amik gambar nih bukan senang,ye la mana dia nak dok diam,tp akak dapat kerjasama sepenuhnya dari abg adam..yg menggeletek adiknya sesungguh hati..tergelak2 adiknya..
pastu adam cakap..cepat mama tu gigi adik..hahaha..ha kau kalu jiran2 dengar ntah apa la dorg cakap kat akak,kalut nak amik gambar gigi anak..kih3 omak blogger la katakan( walapon x pemes mana hehe)..setiap apa anak buat sumer nak amik gambar..

seronok tgk perkembangan anak-anak...
semoga terus membesar dgn sihat dan sempurna..

wassalam

itu gigi dia

Salam semua...
semoga kawan-kawan sihat sentiasa...
nak citer pasal makan lagi kang akak lak yg laparrr...
jadi sekarang akak nak citer pasal adrien..
budak kecik itu..dah terlalu aktif,memanjat jgn cerita la..abis semua tempat nak dipanjatnya.
lasaknya melebihi adam masa baya dia dulu..
nak lak sekarang dah tumbuh gigi sikit..
hamboih..semua benda nak dikunyahnya,lutut abg adam kalu dapat dia kunyah,pastu dah dapat gigit dia gelak mengekek2..suka benor ler tu..
bahu akak ni pun jadi bahan juga..tetengah dukung ,sedap dia ngappp bahu akak..hoih nak asah gigi ke dik..


nah itu dia..gigi adrien,org gigi depan tumbuh dulu,dia gigi tepi yg tumbuh dulu..
yg mana tumbuh dulu pun takpe la...setakat ni akak kira dah ada 6 batang,atas 4 bawah 2..

masa nak amik gambar nih bukan senang,ye la mana dia nak dok diam,tp akak dapat kerjasama sepenuhnya dari abg adam..yg menggeletek adiknya sesungguh hati..tergelak2 adiknya..
pastu adam cakap..cepat mama tu gigi adik..hahaha..ha kau kalu jiran2 dengar ntah apa la dorg cakap kat akak,kalut nak amik gambar gigi anak..kih3 omak blogger la katakan( walapon x pemes mana hehe)..setiap apa anak buat sumer nak amik gambar..

seronok tgk perkembangan anak-anak...
semoga terus membesar dgn sihat dan sempurna..

wassalam

Wednesday, 7 November 2012

dah lama dulu

Salam semua..
hehe..sempat akak muncul lagi kali kedua hari ni yer..
memenuhi permintaan adik akak si  atil meh akak citer pasal keta akak yg kehabisan minyak..
kalu nak ketawakan akak secara berjemaah pon ok..sebab akak pun tengah senyum2 kambing nak buat entri nih...
dah lama dulu... masa masih bujang, waktu tu masih bersama sang kancil akak yg setia..eceh...
dulu-dulu..dalam adik-beradik,akak sorg je yg ada lesen memandu jadi nak ta nak terpaksa la jadi pak supir utk kakak2 & adik-adik,mana diorg nak pegi akak la yg kena drive,satu hari kakak yg no.2 ada sukan kat UIA,jadi akak pun jadi driver lah,dah siap sukan semua,kitorg pun balik,hantar kakak ke kg.baru,akak lak teruskan perjalanan balik shah alam..kakak dah offer nak isikan minyak tp akak cakap cukup lagi..
tapi nak dijadikan cerita,naik je susur dari bangsar nak ke mid valley tu..tetiba keta akak mati..alamak apa dah jadi nih???? mujur la dah lepas sikit kawasan bukit tu,kalu tetengah bukit mau mengundur akak dibuatnya...yg lebih dramatik lagi..haha dramatik la sangatkan...
duit dlm purse ada 5 hengget je...tepon lak tak top up lagik..acaner tu johan???
taktau apa nak pikir..akak capai pop corn terus bersantai makan pop corn yg kakak akak belikan, sambil makan sambil gelak sorg2...haha mcm poyo jek,udah taktau nak buat apa..nak nangis mmg takde keje la akak nak nangis..pastu hujan gerimis pun mengundang..bukan akak nangis tau memang hujan turun waktu tu..huhu..
pastu ada satu family india berenti,tanya akak kenapa? akak kata taktau..dia nak tolong tapi hari dah nak hujan kan,diorg naik motor ada anak kecik lak tu,akak cakap takpelah..nanti kawan saya datang,pada hal dalam hati nih meronta-ronta ingin ditolong,tp kalu diorg tolong pun akak nak suh beli minyak pakai apa??? air liur???..terus tenung duit 5 hengget dlm purse..terus tenung lama-lama kut-kut duit tu beranak jadi 50 ke 100 hengget..sadis sungguh..keluarga india pun terus berlalu..tq ye uncle kerana perihatin ( kot2 uncle baca blog saya..hahaha)
dah mcm tu..kita teruslah mengunyah pop corn yg telah sejuk..gerimis terus mengundang...akak merenung ke luar jendela,menyaksikan titis-titis gerimis dicermin sang kancil..aduhai kancil nape la time nih ko buat perangai..walhal bukan salah sang kancil pun tapi salah akak jugak...tak amik tau langsung pasal keta..kikiki..minyak tu woi..minyakkkk..itupun tak amik tau ke???kalu tukar tayar tak reti bole diampun lagi,ini minyak tu..penting woiiiii...marah akak kepada diri sendiri..
tetengah bermonolog sendiri tetiba sebuah kereta wira berenti,dua brader ensem keluar, akak masih dalam kereta.."ini penjahat ke apa nih???"dah siap dengan bunga-bunga silat gayung nih..kikiki ( akak taktau bersilat pun..saja je tu..)
pastu sorg brader tu tanya.."nape ni dik ?"dengan muka comel ala-ala hello kitty akak menjawab
"saya rasa minyak takde ni"hamboih konpiden jawab.brader tu pun tgk2 keta akak..
"betullah minyak takde nih...tapi kitorg tak bole nak tolong beli minyak kitorg nak cepat nih..macammana ye"
hahaha..akak gelak dalam hati je tau waktu tu. pastu cepat2 akak kata..
"takpe bang..abg bg pinjam henpon jek.."  ko nak mati kalu diorg nak tolong beli minyak,nak hulur 5 hengget je ke???kot diorg bawak lari 5 hengget akak tu mcmmana?? lg naya akak...
tapi brader2 tu memang ikhlas nak tolong akak,diorg tolong col kan kawan akak,cecepat akak suh diorg datang bawa minyak..brader tu tinggalkan akak selepas diorg tolak keta akak ke tepi..hehe baik sungguh diorg tu..terima kasih banyak-banyak yer..
so lepas tu tunggu lah akak kawan2 datang...
sejam kemudian muncullah dua org jejaka ensem membawa botol 100plus berisi miyak petrol..ngehngehngeh...walapon selepas tu akak terpaksa membayar keduanya dengan belanja KFC chicken chop tapi akak tak kisah,diorg telah berbudi pada akak...kengkawan jasamu dikenang selamanya..
kakak akak tau pasal kejadian nih dibantainya kutuk akak,ingatkan nak simpati tapi dikutuknya pulak,katanya itulaaa..org nak isi minyak taknak..hahaha ye la malu masa tu buatnya kena bayar sendiri,duit 5 hengget jeeee...pada hal kakak mmg nak bayarkan pun...
oh ya..jejaka ensem dua org yg bawa minyak tu bukan en.azmi ye tapi kawan opis akak,masa nih tak jumpa en.azmi lagi..
sekarang ni kalu rasa keta lain macam je terus rasa cuak tepon en.azmi,hari tu takleh hidupkan keta cemas je nak col en.azmi sekali tengok2 balik, lupa buka kunci safety lock..mmg la takleh hidupkan enjin...hahaha kalu col tu dah tentu-tentu makan kutukan dari en.azmi berbakul-bakul..muahahahaha...
jadi kawan-kawan...
selebihnya peringatan untuk diri sendiri yg kalut tak abis-abis...
hehehe..panjang lak citer yer
wassalam

Friday, 2 November 2012

borak dengan budak hensem

Salam semua..
hamboi tajuk kemahin lagik akak ye..budak mana la yg hensem sangat tu??
x sedar diri anak dah dua nak menggatal ke apa nih??? hehe..
ala budak hensem mana lagi la yg nak borak ngan akak ni kalu bukan adam tu..
sejak akhir-akhir ni bakat bercakap tu dah dah teserlah..ntah ikut sapa la agaknya tu ye..
macam biasa kalu jalan-jalan naik keta, minat dia lori la kan..
adam : mama tu yoyi apa tu?
mama : lori minyak..
adam : bukan la mama.. tu yoyi simen
adoiii..dia tanya kita,dia lak tak puas hati ngan jawapan kita
adam : eh mama..tu yoyi adam kan..
mama : iye..(sebab malas nak bertekak iye kan aje ) tau tak..  kalu lori adam lori apa,tu treler yg dok angkut kete tu..
papa : (en.azmi nak menyampuk juga okeh..)eh tu bukan lori adam,tu lori org..
adam : (haruslah marah ) papa ni..pastu pusing kat akak dgn suara manja gittewww
mamaaa..tu yoyi adam kan??dgn muka minta akak jawab ye..akak ye kan aje,kalu x di ye kan..ha dengarla dia menjerit sampai bengang telinga akak
paling tak bole blah..satu hari en.azmi baring2 ngan adam sambil borak..
en.azmi : adam baca doa makan
adam pun baca la,walapon sebutan x bape nak betul
habis baca en.azmi puji..adam pandai
pastu suh baca doa tido,adam pun baca juga,sekali lg en.azmi puji adam pandai
pastu  dengan sengih-sengih adam pun cakap
"haรกh adam pandai.."ayat yg last tu tak tahan "adam kan ensem" adoi x abis2 kata dia ensem..
konon2 dia pandai sebab dia hensem la tu...cuba la org kata dia comot ke busuk ke..konpom menjerit kata dia ensem jugak...
 
 
 

nah seketul gambar budak rasa diri dia ensem..wahhhh ensemnyer dia..hakhakhak..

skang nih kalu g taska pagi2..kalu sampai kat pondok jaga tu siap pesan kat en.azmi
"papa jangan angkat.biar adam je.."
tau angkat apa? angkat tangan kat pakcik jaga tu yg adam panggil atuk..hehe
makna kata biar dia la yg angkat tangan kalu jumpa atuk tu..
adam..adam..

wassalam